Wydarzenia
Apostatom łatwiej będzie powrócić do Kościoła2009-12-17Treść 5 kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego, dotyczących diakonatu oraz skutków formalnego wystąpienia z Kościoła, ulegnie zmianie dzięki nowemu dokumentowi „Omnium in mentem”.
Chodzi o sytuację, gdy ktoś porzucił Kościół katolicki, przykładowo wstępując do sekty lub – jak to ma miejsce w niektórych krajach - by nie płacić podatków kościelnych. Dotychczas w takich przypadkach istniały komplikacje duszpasterskie, gdy osoby te chciały powrócić do Kościoła.
Papieskie motu proprio „Omnium in mentem” (Ku uwadze wszystkich) usuwa z przepisów Prawa Kanonicznego o warunkach niezbędnych do ważności małżeństwa (1086, 1117, 1124) odniesienia do „aktu formalnego odłączenia się od Kościoła”. Dotychczas wyłączały one z obowiązku zawarcia małżeństwa kanonicznego ochrzczonych apostatów.
W praktyce zmiana oznacza, że osoby, które będą chciały wrócić do Kościoła i zawrzeć małżeństwo sakramentalne będą traktowane jak katolicy, którzy zawarli małżeństwo cywilne. Ułatwi to powrót oraz regulowanie ich sytuacji małżeńskiej.
Dokument, który ogłoszono w Watykanie we wtorek, dostosowuje też normy prawne do treści Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz orzeczeń Papieskiej Komisji ds. Tekstów Prawnych w kwestii diakonatu.
Chodzi o kanony 1008 i 1009, których zmianę nakazał jeszcze ponad dziesięć lat temu Jan Paweł II. Zmiana wynika ze względów doktrynalnych i zmian w zapisach w Katechizmie Kościoła Katolickiego. Chodzi o wyraźne odróżnienie diakonatu od kapłaństwa i biskupstwa - zgodnie z nauczaniem Soboru Watykańskiego II zawartego w Konstytucji dogmatycznej o Kościele.
Nowe brzmienie kanonu 1008 podaje, że „na mocy ustanowienia Bożego, przez sakrament kapłaństwa niektórzy spośród wiernych, naznaczeni w nim niezatartym charakterem, są ustanawiani świętymi szafarzami; są oni mianowicie konsekrowani i przeznaczeni ażeby - każdy odpowiednio do swojego stopnia - służyli ludowi Bożemu z nowego i szczególnego tytułu”.
Natomiast do kanonu 1009 Benedykt XVI dodał trzeci paragraf. - Ci, którzy zostali ustanowieni biskupami lub kapłanami otrzymują misję i zdolność działania w osobie Chrystusa Głowy, natomiast diakoni otrzymują moc służenia Ludowi Bożemu w diakonii liturgii, słowa i miłości – czytamy w dokumencie.
Nowe normy wejdą w życie trzy miesiące po opublikowaniu motu proprio w urzędowej gazecie Stolicy Apostolskiej "Acta Apostolicae Sedis".
art. ze strony fronda.pl